List do Rzymian (c.d.)
Moraliści i Żydzi (2-3, 20)
Nawet wśród pogan byli ludzie o wysokim poziomie moralnym. Wielu Żydów szczyciło się posiadaniem i znajomością Prawa Bożego. Jedni i drudzy byli skorzy do potępiania wad świata pogańskiego. Ale czy oni sami byli lepsi? Czy moraliści rzeczywiście żyli zgodnie ze swoimi surowymi zasadami? Czy ich sumienie było czyste? Czy Żydzi rzeczywiście zachowywali Prawo, którym tak się szczycili? Jeżeli nie, to byli warci tyle samo co poganie. Bóg sądzi absolutnie bezstronnie, biorąc pod uwagę czyny (2, 6) a nie słowa. Paweł przewiduje zarzuty, jakie jego oponenci mogliby mu postawić i zbija je punkt po punkcie
2, 6-10: podkreśla się tu sprawiedliwość Boga, a nie to, że na zbawienie można zasłużyć uczynkami Prawa.
2, 29: gra słów: w hebrajskim określenie „Żyd” pochodzi od słowa „juda”, które znaczy też „pochwała”.
Dostąpić usprawiedliwienia (3, 20): Paweł często używa tego prawniczego terminu, który znaczy uniewinnienie albo darmowe przebaczenie.
(„Przewodnik po Biblii”, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1997 r.)