Ewangelia według św. Łukasza (c. d.)
18, 1-14 Dalsze pouczenia o modlitwie
Dwie przypowieści występujące tylko w Ewangelii Łukasza i, tak jak inne, wzięte z życia.
w. 1-8: Bóg nie jest sędzią niesprawiedliwym. Jeżeli kobieta mogła z taką wytrwałością prosić pomimo zniechęcającej sytuacji, to i my nie powinniśmy ustawać w modlitwie, jeżeli od razu nie otrzymujemy odpowiedzi.
w. 9-14: Faryzeusz „modli się” tylko po to, żeby wychwalać swoje zasługi, ale Bóg wysłuchuje poborcy, który nie widzi w sobie niczego, co byłoby godne pochwały.
18, 15-17 Jezus i dzieci
Zob. też Mt 19, 13-15 i komentarz do Mk 10, 13-16. Dla uczniów obecność dzieci była uciążliwa, ale Jezus je kochał. Werset 17 powtarza naukę z przypowieści o faryzeuszu i celniku. Bóg nigdy nie zamyka swojego królestwa przed tymi, którzy szukają Go z pokorą i ufnością.
18, 18-34 Pytanie bogatego dostojnika; kolejna zapowiedź śmierci Jezusa
Zob. komentarz do Mt 19, 16-30; 20, 17-19; zob. też Mk 10, 17-34.
18, 35-19, 10 W Jerychu: niewidomy żebrak; Zacheusz
18, 35-43: zob. komentarz do Mk 10, 46-52.
19, 1-10: Zacheusz podobnie jak Mateusz był wyrzutkiem społeczeństwa ze względu na swoje zajęcie. Prowadził dostatnie życie dzięki wymuszaniu od swoich braci pieniędzy na podatki dla Rzymian. Kiedy jednak Jezus postanowił zatrzymać się u niego w domu, stał się innym człowiekiem.
19, 11-27 Przypowieść o minach
Podobna do przypowieści o talentach w Ewangelii Mateusza. Kluczem do niej jest w. 11. W sytuacji „człowieka szlachetnego rodu” znalazł się syn Heroda, Archelaos, który udał się do Rzymu, żeby otrzymać tytuł króla Judei. (Za nim ruszyła delegacja Żydów przeciwnych tej nominacji). Jezus nie jest despotą jak Herod, ale On także na pewien czas opuści swój lud, który podczas Jego nieobecności będzie musiał wiernie realizować powierzone mu zdanie. Jezus bowiem wróci, aby sądzić każdego człowieka.
Mina (13): moneta grecka.
19, 28-48 Uroczysty wjazd do Jerozolimy; Jezus w świątyni
Zob. też Mt 21, 1-17; Mk 1, 1-19. Jezus wjechał do miasta na osiołku (Za 9,9), a nie na bojowym rumaku. Przyszedł z misją pokoju, ale Jerozolima wolała pójść drogą przemocy, która doprowadziła ją do całkowitego zniszczenia z rąk Rzymian w 70 r.
Betfage i Betania (29): wioski na wschód od Góry Oliwnej, 3 km od Jerozolimy.
w. 38: Łukasz parafrazuje dla czytelników nieżydowskich
w. 45: Zob. komentarz do Mt 21, 12-17. Łukasz jak Mateusz, kondensuje wydarzenia.
(„Przewodnik po Biblii”, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1997 r.)