Ewangelia według św. Łukasza (c. d.)
16 Nieuczciwy rządca; niebezpieczeństwo pogoni za pieniędzmi
w. 1-13: Jezus chwali zapobiegliwość zarządcy, a nie jego nieuczciwość. Zarządca umie korzystać z pieniędzy.
w. 16-17: Por. Mt 11, 12-13. Tutaj jest trochę inne rozłożenie akcentów.
w. 18: Zob. komentarz do Mt 19, 1-15.
w. 19-31: Bogacz i Łazarz. Jezus posługuje się popularnym obrazowym językiem (łono Abrahama; ogromna przepaść itd.). Przypowieść daje wyraźnie do zrozumienia, że jeżeli nie odpowiemy na zaproszenie przekazane nam przez Boga w Biblii, to nie odpowiemy na nie w ogóle. Żaden cud niczego tu nie zmieni. Nasza przyszłość zależy od naszej obecnej odpowiedzi albo jej braku.
w. 9: Tekst trudny do interpretacji. Przyjaciele kupieni za pieniądze nie mogą zaprowadzić nas do nieba. Sposób jednak, w jaki teraz korzystamy z pieniędzy, może mieć wpływ na nasze wieczne przeznaczenie, ponieważ pokazuje, jak możemy traktować bogactwo innego rodzaju. Czy naszym panem jest Bóg, czy pieniądz?
17, 1-10 Przebaczenie; wiara; obowiązek
17, 11-19 Dziesięciu trędowatych
Zostali posłani do kapłanów, aby ci przywrócili ich do życia w społeczeństwie. Swoim posłuszeństwem okazali wiarę w słowa Jezusa. Wszyscy zostali uzdrowieni, ale tylko jeden zadał sobie trud, żeby podziękować Jezusowi.
17, 20-37 Nauka o powrocie Jezusa
Zob. komentarz do Mt 24. Żadne obliczenia nie są w stanie określić czasu (20-21) ani miejsca (37) powrotu Chrystusa na sąd. Świat będzie zupełnie zaskoczony, tak jak w przypadku potopu.
(„Przewodnik po Biblii”, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1997 r.)