Ewangelia według św. Mateusza (c.d.)
3-4 CHRZEST I KUSZENIE JEZUSA
3 Działalność Jana Chrzciciela; chrzest Jezusa
Zob. też Mk 1, 2-11; Łk 3, 2-22. Łk 1 opowiada historię narodzenia Jana. Jego przekonujące kazania – wzywające do przygotowania się na przyjście Mesjasza – przyciągały do niego na Pustynię Judzką tłumy ludzi. Andrzej, brat Piotra, był jednym z ochrzczonych przez Jana, którzy szczerze żałowali za popełnione grzechy. „Obmycie” wodą w trakcie chrztu symbolizowało radykalne oczyszczenie ludzkiego życia, zmazanie wszystkich dawnych występków, i przygotowywało do przyszłego królestwa Boga. W przypadku Jezusa nie było to potrzebne. Został On ochrzczony nie po to, żeby otrzymać przebaczenie, ale żeby w pełni utożsamić się z ludźmi. Zanurzając się w wodach Jordanu, jak gdyby brał na siebie odpowiedzialność za grzechy ludzi i przyjmował swoje przeznaczenie ze wszystkim, co ono miało przynieść. Głos z nieba (17) słowami Ps 2, 7 i Iz 42, 1 ogłasza Jezusa Synem Bożym, Mesjaszem i Sługą, który będzie cierpiał za swój lud.
4 Kuszenie; powołanie pierwszych uczniów; początek działalności Jezusa
Zob. też Mk 1, 12-13; Łk 4, 1-13. W kuszeniach, które nastąpiły po 40 dniach postu, Jezus staje w obliczu tego wszystkiego, co Go czeka w Jego działalności. Teraz ma moc – moc nakarmienia głodnych, uzdrawiania chorych, wskrzeszania zmarłych. Jak ją wykorzysta? Czy spełni swe pragnienia? Zjedna sobie zwolenników? Czy w odpowiednim momencie użyje swojej mocy, żeby ocalić samego siebie, czy zaufa całkowicie Bogu i pójdzie drogą prowadzącą na krzyż? Jezus odpowiada na podstępne pytania szatana słowami z Pwt (8, 3; 6, 16; 6, 13), z kluczowych fragmentów odnoszących się do 40 lat pobytu Izraela na pustyni, kiedy Bóg poddawał próbie ich posłuszeństwo wobec Jego Prawa (Pwt 8, 2). Po aresztowaniu Jana Jezus udaje się na północ i zatrzymuje się w Kafarnaum, nad jeziorem Genezaret. Tutaj powołuje pierwszych uczniów i rozpoczyna publiczną działalność.
Deakapol (25): „dziesięć miast”; dziesięć autonomicznych miast greckich na południowy wschód od Galilei.
(„Przewodnik po Biblii”, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1997 r.)