Ewangelia św. Marka (c. d.)
10 W DRODZE DO JEROZOLIMY
Zob. komentarz do Mt 19, 1-15.
10, 13-16 Jezus błogosławi dzieci
Aby wejść do królestwa Bożego, musimy jak dzieci – lecz nie dziecinnie – przyjmować je z ufnością i pokorą (15).
10, 17-31 Niebezpieczeństwo bogactw
Zob. komentarz do Mt 19, 16-30. Ten epizod nie znaczy, że wszyscy wyznawcy Chrystusa muszą żyć w nędzy. Jezus mówi to jednemu człowiekowi, nie wszystkim, i w tym przypadku jego bogactwa są przeszkodą w zostaniu uczniem. Wszystko, co w naszym życiu zajmuje pierwsze miejsce – miejsce Boga – trzeba odrzucić. Dlatego Jezus mówi: „idź, sprzedaj” i „przyjdź i chodź za Mną”.
10, 32-45 Jezus znowu zapowiada swoją śmierć; uczniowie zabiegają o pierwsze miejsca
Zob. komentarz do Mt 20, 29-34 (gdzie jest mowa o dwóch niewidomych). Tylko Marek wymienia imię żebraka, który później może przyłączyć się do wyznawców Jezusa, dzięki czemu Piotr mógł go poznać.
11-13 JEZUS W JEROZOLIMIE
11, 1-11 Uroczysty wjazd
Zob. wprowadzenie do Mt 21.
11, 12-26 Drzewo figowe; oczyszczenie świątyni
Zob. komentarz do Mt 21, 18-22 i 12-17.
11, 27-12, 12 Przywódcy religijni kwestionują autorytet Jezusa; przypowieść o winnicy
Zob. komentarz do Mt 21, 23-46.
12, 13-44 Podstępne pytania; Jezus w świątyni
Zob. Mt 22, 15-46.
w. 13-17: Między surową religijnością faryzeuszów a oportunistycznie nastawionymi herodianami nigdy nie było przyjaźni, ale zjednoczyli się, aby sprowokować Jezusa do nieprawomyślnej wypowiedzi.
w. 18-27: Zaślepieni saduceusze próbują zdyskredytować ideę zmartwychwstania, wysuwając absurdalny przypadek małżeństwa lewirackiego. Ośmieszyli się jednak sami, ponieważ zmartwychwstanie jest zmartwychwstaniem do życia, w którym nie ma związków seksualnych ani prokreacji, ponieważ nie ma śmierci.
w. 28-34: Trzecie pytanie ma istotne znaczenie. Jezus mógł wybierać spośród 613 przykazań, ale odpowiada słowami wyznania wiary Izraela (Szema; Pwt 6, 4-5) i Kpł 19, 18. Jeżeli faryzeusze spodziewali się usłyszeć odpowiedź nieortodoksyjną (Mt 22, 34-35), to poczuli się rozczarowani. Zdumiewająca mądrość Jezusa uciszyła jego oponentów. W ostrym kontraście do postawy autoreklamy ludzi religijnych przedstawiony jest epizod opisany w w. 41-44. Przed Bogiem liczy się nie suma wypisana na czeku, ale głębia miłości i poświęcenia.
13 Sąd nad Jerozolimą; Jezus mówi o swoim powrocie
Zob. komentarz do Mt 24.
(„Przewodnik po Biblii”, Oficyna wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1997 r.)