K, jak… jak kult Najświętszego Serca Jezusa
Kult Najświętszego Serca Jezusa wywodzi się bezpośrednio z objawień św. Małgorzacie Marii Alacoque, wizytce z Paray-le-Monial we Francji, choć znany był już w średniowieczu. W oktawie Bożego Ciała 1675 r. podczas czwartego, największego objawienia w czasie adoracji Najświętszego Sakramentu Chrystus powiedział Małgorzacie: „Oto Serce, które bardzo umiłowało ludzi, że niczego im nie szczędziło […] W zamian od większości ludzi doznaje tylko niewdzięczności przez ich nieuszanowanie i świętokradztwa, przez ich oziębłość i pogardę, z jaką odnoszą się do Mnie w tym Sakramencie miłości”. Chrystus powiedział, że największy ból sprawia Mu oziębłość osób poświęconych Mu. Zażądał, aby w pierwszy piątek po oktawie Bożego Ciała odbywała się szczególna uroczystość, która uczci Jego Serce. Wierni w tym dniu w Komunii św. mają wynagradzać zniewagi „jakich to Serce doznało podczas wystawienia na ołtarzach”. Chrystus obiecał też tym, którzy będą oddawać cześć Jego Sercu i starać się aby ta cześć była coraz powszechniej oddawana, że Jego Serce „rozszerzy się nad nimi i roztoczy nad nimi wpływ”. Chrystus obdarzy te osoby łaskami potrzebnymi w ich stanie, zachowa pokój w ich rodzinach, a także będzie je pocieszał w utrapieniach. Będzie ich pewną ucieczką w życiu, a szczególnie w godzinie śmierci. Będzie błogosławił ich przedsięwzięciom i domom, w których będzie czczony wizerunek Jego Serca. Osoby te staną się gorliwe i szybko osiągną doskonałość.
Mimo powściągliwości Kościoła wobec nowych form kultu i nabożeństw ta forma znalazła nie tylko aprobatę hierarchii kościelnej, ale także jej gorące poparcie. Oficjalne zatwierdzenie tego kultu nastąpiło jednak dopiero w 1856 r. Pius IX ustanowił wówczas liturgiczne święto Najświętszego Serca Jezusa w piątek po oktawie Bożego Ciała, z osobnym formularzem mszalnym. Leon XIII poświęcił ludzkość Najświętszemu Sercu i w 1899 r. wydał z tej okazji encyklikę.
Kult Najświętszego Serca Jezusa obejmuje tez praktykę pierwszych piątków miesiąca. Chrystus powiedział św. Małgorzacie: „Przyrzekam w nadmiarze miłosierdzia mojego, że miłość moja udzieli tym wszystkim, którzy komunikować będą w pierwsze piątki przez dziewięć miesięcy z rzędu, łaskę pokuty, iż nie umrą w niełasce mojej bez sakramentów świętych, a Serce moje będzie im pewną ucieczką w ostatniej godzinie życia”. W polskich kościołach zazwyczaj w pierwsze piątki odprawia się Mszę św. wotywną o Najświętszym Sercu Jezusa, a po mszy ma miejsce nabożeństwo: Litania do Serca Pana Jezusa z aktem wynagradzającym lub aktem poświęcenia rodzaju ludzkiego Najświętszemu Sercu Pana Jezusa. Przez cały czerwiec odprawiane są nabożeństwa oparte na tej litanii. Po Mszy św. w przypadającą w czerwcu uroczystość Bożego Ciała odmawiana jest Litania do Najświętszego Serca Pana Jezusa i akt wynagradzający. W modlitewnikach można tez znaleźć tekst „Aktu intronizacji Najświętszego Serca Jezusa w rodzinie”. Jest to modlitwa, którą po pewnym duchowym przygotowaniu odmawiają wszyscy członkowie rodziny, uznając w niej Serce Jezusa za „głowę rodziny”. Przyrzekają „strzec łaski uświęcającej i jednoczyć się z Jezusem w częstej Komunii św.”.
Kult Najświętszego Serca Jezusa, choć dopiero dzięki objawieniom św. Małgorzaty przybrał formę liturgiczną, istniał w Kościele niemal od początku. Żywy był u wielu Ojców Kościoła i świętych, m.in. św. Augustyna, św. Bernarda z Clairvaux, św. Bonawentury, św. Franciszka Salezego. Kult ten ma podstawy ewangeliczne, szczególnie u św. Mateusza w zdaniu: „Uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokorny sercem” (11, 29). Oraz u św. Jana w opisie przebicia włócznią serca Ukrzyżowanego. Ojcowie Kościoła widzieli w otwartym tą raną Sercu źródło Kościoła i sakramentów. Serce Jezusa jest nie tylko symbolem, ale także rzeczywistością – dzięki unii hipostatycznej dwie natury, boska i ludzka, złączone są w jednej osobie. To zarówno wcielona miłość, jak i wcielony Umiłowany. Bosko-ludzkie Serce nadal płonie miłością, obecne w Eucharystii. W niezwykle prosty i sugestywny sposób obwieściły one miłość Zmartwychwstałego. Przeciwstawiły się jansenizmowi, z jego surowym moralizmem, wykluczającym jakąkolwiek radość. „Jeden jedyny raz tak własnymi słowami odwołał się Pan Jezus do swego Serca. I uwydatnił ten jeden rys: <
Serca Jezusa jest niezgłębionym tematem, wręcz ośrodkiem, rdzeniem, chrześcijańskiej kontemplacji. Objawia Ono tajemnicę Ojca i miłość Trójcy Świętej. Duch Święty daje stopniowo coraz głębsze poznanie tych tajemnic w modlitwie wewnętrznej oraz w ciszy adoracji. Objawienie miłosierdzia Bożego siostrze Faustynie Kowalskiej niesie tę samą treść, co objawienia z Paray-le-Monial, jedynie z mniejszym akcentem na wynagrodzenie, a większym na ufność. W obrazie Bożego miłosierdzia Chrystus również wskazuje na swoje przebite Serce, z którego płynie krew i woda.