Ewangelia według św. Łukasza (c. d.)
2, 1-20 Narodzenie Jezusa
Betlejem – 10 km na południe od Jerozolimy i 110 km na południe od Nazaretu – miało długą historię. Było to rodzinne miasto Rut i Booza, tam urodził się król Dawid. Dla Jezusa nie było jednak miejsca, tylko stajnia i żłób dzielony razem ze zwierzętami. Ponadto o narodzeniu się Króla chwały dowiedziało się tylko kilku skromnych pasterzy. „Stał się ubogi” – słowa Pawła nie były przenośnią.
w. 2: Wiemy, że Kwiryniusz rządził w Syro-Cylicji w latach 6-9 po Chr, ale spis, o którym mówi Łukasz, był przeprowadzony przynajmniej 10 lat wcześniej. Spis powszechny ogłosił Cesarz August w 8 r.p.n.e. Być może Kwiryniusz był już przedtem gubernatorem tego regionu albo zamiast Kwiryniusza powinno być Saturnius. Łukasz mógł wspomnieć spis Kwiryniusza, bo był bardziej znany.
w. 7: „Gospoda” mogła być równie dobrze pokojem gościnnym w jakimś domu. Zwierzęta mogły być trzymane w grocie przed domem.
w. 14: „A na ziemi pokój ludziom Jego upodobania”. Pokój Boży nie przychodzi do ludzi dlatego, że nań zasługują.
2, 21-40 Ofiarowanie w świątyni; Symeon i Anna
Zob. Kpł 12. 40 dni po narodzeniu rodzice przedstawiają Go kapłanowi w świątyni. Są ubodzy i nie stać ich na ofiarowanie baranka. Wszystko przebiega zwyczajnie, aż do chwili, gdy Symeon i Anna, zobaczywszy dziecko, poznają w Nim Mesjasza.
w. 39: Mt 2 opisuje inne wydarzenia, które rozegrały się przed osiedleniem się rodziny w Nazarecie.
2, 41-52 Jezus zdumiewa nauczycieli w świątyni
W 12 roku życia chłopiec żydowski przygotowywał się do dorosłego życia we wspólnocie religijnej. Ta wizyta w Jerozolimie ma zatem dla Jezusa szczególne znaczenie. Pielgrzymi zdążali do świętego miasta na święto Paschy, łącząc się w większe grupy. Rodzice Jezusa nie mieli powodu podejrzewać, że ich syn zgubił się w drodze. Dopiero po zapadnięciu zmroku zaczęli Go szukać i nazajutrz wrócili do Jerozolimy, gdzie następnego dnia znaleźli Go w świątyni. Tutaj Jezus po raz pierwszy daje do zrozumienia, że łączy Go z Bogiem szczególny związek. Na okres blisko 20 lat życia Jezusa zapada zasłona zupełnego milczenia.
(„Przewodnik po Biblii”, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1997 r.)