Transmisja na żywo

Ogłoszenia

Obchodzimy dziś XXIV Dzień Papieski W tym roku towarzyszy mu hasło „Ewangelia starości 
i cierpienia”. Dzień ten stanowi okazję do przypomnienia osoby i nauczania św. Jana Pawła II oraz budowania jego „żywego pomnika”, jakim jest Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia
Po każdej Mszy świętej zbierane ofiary do puszek na fundusz stypendialny dla uzdolnionej młodzieży.  
          Dziękujemy za ofiary składane na ten cel, oraz wolontariuszom rozprowadzającym kremówki 
w świetlicy przy kościele oraz młodzieży włączającej się w pomoc w przeprowadzeniu kwesty przykościelnej. O godz. 15.00 ulicami osiedla przejdziemy z procesja różańcowa do pomnika św. Jana Pawła II.  Zapraszamy do wspólnej modlitwy.
 
Nabożeństwo Różańcowe codziennie dla wszystkich o 17.30. 
  W poniedziałek adoracja najświętszego sakramentu po Mszy św. wieczornej do godz. 19.30.
czytaj więcej »

Z życia rejonu

aktualizowano: 2023-03-03 11:29 Odsłon: 336

2023.02.24-26. - Kościół żywy

Bogata relacja Moniki i Witolda Torbackich z tegorocznej Kongregacji Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie

48. Kongregacja Odpowiedzialnych pod hasłem roku pracy: Kościół żywy

Wśród uczestników tegorocznej Kongregacji Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie znaleźli się Witold i Monika Torbaccy. Zachęcamy do zapoznania się z ich gorącą jeszcze, bogatą relacją z tego wydarzenia.

Wizja Kościoła papieża Franciszka – dr hab. Aleksander Bańka

Profesor Bańka przybliżył znaczenie synodalności. Pierwotnie dobry klerykalizm jest przez świeckich obecnie źle rozumiany i dryfuje w stronę autorytaryzmu. A sam Kościół jest Kościołem zapatrzonym w siebie. Świeccy, duchowni, żyją we własnych bańkach kategoryzując członków innych grup: heretyk, dogmatyk, konserwatysta itd. Są to toksyczne mechanizmy, funkcjonujące od wieków w Kościele, które przeszkadzają w misji ewangelizacyjnej i które na poziomie ludzkim odrzucają wątpiących od naszego Kościoła.

Jednak nie było tak zawsze. Nasz Kościół do około 300 r. n.e. wnosił elementy nowości (m.in. zniesienie niewolnictwa) i z pomocą Ducha Świętego stał się popularny w ówczesnym świecie. Papież Franciszek mówi: odzyskajmy w XXI wieku elementy nowości, ale najpierw zobaczmy co nas truje.

Czym jest synodalność?

W takim kontekście synodalność to dążenie do wprowadzenia obecnie stylu bycia osób w Kościele, przypominającego funkcjonowanie pierwszych wspólnot w Kościele.

Wrażliwość na innych i bliskość ludzi to był styl pierwszego Kościoła. Świat obecny jest głodny takich postaw. Dlatego najpierw trzeba zbudować z ludźmi relacje, żeby głosić Słowo. Czyli ewangelizacja dzisiaj musi zaczynać się od zbudowania relacji. W kontaktach z młodzieżą, dopiero gdy zbuduje się relacje, które dotkną płaszczyzn poranienia młodych ludzi, można zacząć głosić Jezusa.

Czym nie jest synodalność?

Synodalność nie jest demokracją i parlamentaryzmem. Dlatego wzorzec niemiecki nie jest wzorcem papieża. Nie jest również źródłem nowinek w Kościele i na pewno nie jest spiskiem papieża, choć jest tak czasami przedstawiana.

Synodalność jest stylem prowadzenia dialogu, słuchania, rodzajem relacji, wyrazem kultury i wreszcie narzędziem budowania jedności, też zaufaniem w zmysł wiary wierzących.

To nie synod spowodował różnice. Synod po prostu ukazał jaki jest współczesny Kościół. Synod ma na celu rozpoznanie różnic i przekazanie ich do decyzji biskupom i dalej papieżowi. Ten styl ma wnieść nowość, która pobudzi członków Kościoła do ewangelizacji. Gdyż poza wspólnotami odnowy Kościoła są z tym olbrzymie problemy.

Po prelekcji w ramach dyskusji z uczestnikami stwierdzono niedostateczne przygotowanie do zakomunikowania celów Synodu wiernym. Zdefiniowano również, że „droga synodalna” w Niemczech jest tylko lokalnym pomysłem o podobnej nazwie i nie jest powiązana z oficjalnym „procesem synodalnym”. Z drugiej strony proces synodalny ma uratować Kościół niemiecki przed schizmą. W kontekście wojny na Ukrainie stwierdzono, że Kościół katolicki jest synodalny i hierarchiczny. Taka kombinacja powoduje, że jest odporny na wpływy władzy lub innych zewnętrznych nacisków. Brak hierarchiczności lub niewystarczająco respektowana hierarchiczność może spowodować wypaczenie synodalności, co jest wyraźnie obserwowane w Kościele wschodnim. Nasz ruch ma narzędzia synodalne, ale ten potencjał jest ukryty, niewystarczająco zrozumiały, stąd jest też potrzeba szerszego marketingu zewnętrznego.

Elementy teologii żywego Kościoła u ks. F. Blachnickiego – o. Bartłomiej Parys SVD

Karmię was tym, czym żyję powiedział ks. F. Blachnicki. Pojęcie wizji żywego Kościoła, wraz z Maryją - matką Kościoła wprowadził papież Paweł VI na zakończenie 3. sesji soboru w 1969 r. i odtąd są one błyskiem światła dla naszego ruchu. Elementy konstytutywne Kościoła według papieża Franciszka to w kolejności ważności: osoba Ducha Świętego, zasada personalistyczna, żywa wiara, słowo Boże, Jezus, Zgromadzenie eucharystyczne, liturgia, wspólnota, Niepokalana.

Zasada personalistyczna, czyli zrozumienie tajemnicy pojedynczej osoby, to jednocześnie zrozumienie chrześcijaństwa. Tym samym lubiane w Kościele statystyki kościelne to zaprzeczenie i odwrócenie tajemnicy pojedynczej osoby. Żywa wiara to modlitwa, pokuta i czynna miłość. Jezus gromadzi nas wokół siebie i udziela nam swojego życia i ducha. Pojęcie zgromadzenie eucharystyczne jest znane z katechizmu i zmusza nas do refleksji nad tą prawidłową nazwą na określenie Mszy św. czy Eucharystii. Liturgia dzieli się na martwą i żywą. Czystość liturgii to umożliwienie komunikacji z Bogiem w czystej formie.

Budowanie żywego Kościoła to budowanie lokalnej wspólnoty, która jest częścią większej wspólnoty.

Służba na rzecz żywego Kościoła odbywa się przede wszystkim w Oazie Żywego Kościoła, Diakonii Żywego Kościoła oraz Diakonii Jedności Żywego Kościoła.

Diakonia Jedności oznacza, że nie może być ducha rywalizacji pomiędzy ruchami w Kościele, tylko chęć wzajemnego poznawanie się. Ważne jest też, aby być na bieżąco i mieć szerokie spojrzenie na to co się aktualnie dzieje w Kościele. Tylko autentyczne życie chrześcijańskie może prowadzić do jego rozwoju.

Rola Maryi w budowaniu Kościoła żywego – ks. prof. Janusz Lekan (KUL)

Wszyscy razem z Piotrem idziemy do Jezusa przez Maryję. Maryja modli się za nami, a także wraz z Duchem Świętym rozwija swój charyzmat. Maryja pomaga nam medytować słowo Boże oraz działać w posłuszeństwie wiary. Warto zapytać: na ile Maryja jest dla mnie wzorcem wiary?

Maryja, która służyła swoim życiem, jest naszą towarzyszką zbawienia. Z kolei powszechne we współczesnym świecie jest zapomnienie, że człowiek jest przeznaczony do zbawienia.

Kościół bez Maryi jest błędny i zubaża swoje życie wiary. Fiat Maryi jest wzorcem świadomego aktu wolnej woli. Relacja z Maryją pozwala odkrywać ducha Kościoła. Z kolei budować żywy Kościół, to mieć relację z duchem Kościoła.

Czym dla rodzin z DK jest Kościół Żywy - ks. dr inż. Damian Kwiatkowski, moderator krajowy DK

Modlitwa w kościele nie wystarczy. Musi być kontynuowana w domowym Kościele.

Tym samym ojciec w każdej rodzinie jest „biskupem”, który dba o domowy Kościół, a sama rodzina jawi się wtedy jako rzeczywistość, w której ujawnia się Kościół.

Kościół żywy realizuje się w nas, pośród nas i przez nas.

Niebezpieczeństwem jest należenie do wielu innych wspólnot poza DK, które mogą spowodować rozluźnienie małżeństwa.

Pierwszoplanową rolą małżonków jest zbawienie w małżeństwie. Dla porównania, gdy ksiądz chce się zbawić, ale bez drogi kapłańskiej, to zdradza tym samym kapłaństwo. To samo jest w przypadku małżeństwa.

W praktyce wszystko w DK służy duchowości małżeńskiej: zobowiązania, rekolekcje - wszystko robimy razem trzymając się za ręce.

Zadaniem rodziców jest m.in. wychowanie nowych członków Kościoła. Co jest ważne w tym zakresie obecnie?

Nasze czasy potrzebują świadków, a nie nauczycieli. Trzeba się realnie zaangażować w wychowanie dzieci. Rozmawiać z nimi. Kościół nam pomoże w wychowaniu, ale największy wysiłek spoczywa na nas. Należy jednak pamiętać, że wiara to łaska i nie wszystko zależy od nas samych. Ze względu na kryzys wiary należy zintensyfikować wysiłki i szukać nowych narzędzi.

Należy zaufać intuicji rodzinnej w tym zakresie i zawsze okazywać miłość – która pokaże dzieciom, że mamy relację z Chrystusem. Należy pamiętać, że rodziny mają siłę, która może zmienić świat.

Rodziny powinny uczestniczyć, służyć i promieniować w życiu lokalnej parafii. Często jest tak, że duszpasterze „inwestują” w młodzież, która naturalną koleją rzeczy opuszcza parafię i to rodziny są najbardziej stabilnym elementem w parafii.

Oprócz tego Kongregacja na Jasnej Górze to jutrznia, nieszpory, przyjęcie nowych członków Stowarzyszenia Diakonia RŚ-Ż i księży do Unii Kapłanów Chrystusa Sługi, Zgromadzenie eucharystyczne w Bazylice, apel jasnogórski w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej, a także wspólne posiłki naszej grupy w seminarium oraz kawa, herbata i ciasto w pokoju pary diecezjalnej, rozmowy z wieloma osobami, poczucie wspólnoty. Żal było wyjeżdżać. To był dobry czas dla naszego małżeństwa.

 

Monika i Witek

aktualizowano: 2023-03-03 11:29
Wszystkich rekordów:
Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Stanisława BM w Szczecinie
ul. Kolorowych Domów 2, 70-781 Szczecin, tel. , fax.
2013 © Wszelkie prawa zastrzeżone