Transmisja na żywo
Ogłoszenia

Aktualności
Posłuszeństwo Jezusowi drogą do wiecznej chwały
„A z obłoku odezwał się głos: to jest Syn mój, Wybrany, Jego słuchajcie” (Łk 9,35)
II Niedziela Wielkiego Postu (Łk 9, 28b-36)
Przemienienie Jezusa na górze Tabor jest treścią perykopy ewangelicznej drugiej Niedzieli Wielkiego Postu. Jeżeli spojrzymy szerzej na ten rozdział Łk (9, 22-45) ujrzymy ramy, w których to nadprzyrodzone wydarzenie miało miejsce. Otóż ewangelista umieszcza cud przemienienia Jezusa, który jest antycypacją Jego zmartwychwstania, między pierwszą a drugą zapowiedzią jego męki, śmierci i zmartwychwstania. Co jest dla nas niezwykle istotne, to głos Ojca, który objawia swego Syna po raz drugi i nakazuje posłuszeństwo względem Niego, jako warunek zbawienia. Jesteśmy wezwani, kto chce, do wzięcia swego krzyża i pójścia za Chrystusem do chwały zmartwychwstania, której wybrani uczniowie byli świadkami.
Przemienienie jest jednym z nielicznych epizodów Ewangelii powiązanych chronologicznie z innym: zdarzyło się ono „jakieś osiem dni” (w. 28; „po sześciu dniach” według Mt 17, 1 i Mk 9, 2) po wyznaniu Piotra. Związek między tymi dwoma epizodami jest również tematyczny: to, co miało się „dopełnić w Jeruzalem” (w. 31), jest drogą do „chwały” (w. 32) Jezusa. Zapowiedziany nieco wcześniej krzyż nie jest wydarzeniem ostatecznym, lecz przejściem do chwały. „Jezus przez chwilę ukazuje swoją boską chwałę, potwierdzając w ten sposób wyznanie Piotra. Wskazuje także, że aby wejść do swej chwały (Łk 24, 26), musi przejść przez krzyż w Jerozolimie. Mojżesz i Eliasz widzieli chwałę Boga na górze; Prawo i prorocy zapowiedzieli cierpienia Mesjasza. Męka Jezusa jest wyraźnie chciana przez Ojca: Syn działa jako Sługa Boży. Obłok wskazuje na obecność Ducha Świętego. ‘’Ukazała się cała Trójca: Ojciec w głosie, Syn jako człowiek, Duch w świetlistym obłoku’’ (św. Tomasz z Akwinu, Summa theologiale III 45, 4, ad 2)” (KKK 555).
Jezus Chrystus przez swoje przemienienie umacnia wiarę uczniów, ukazując w swoim człowieczeństwie zapowiedź chwały, którą będzie ono mieć po zmartwychwstaniu. Nieprzypadkowo trzej uczniowie towarzyszący Mu teraz (w. 28) to ci sami, którzy będą najbliżej Niego w czasie Jego agonii w Getsemanii (Mt 26, 37; Mk 14, 33). Przez to ukazanie się w chwale umacnia ich nadzieję. „Trzeba w jakiś sposób poznać cel podróży, jeżeli się chce iść doń bez błądzenia […]. Znajomość taka jest konieczna, zwłaszcza przy drodze trudnej i uciążliwej, która po męczącej podróży ma doprowadzić do radosnego końca” (św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna 3, 45, 1). „Piotr nie wiedział co mówi (por. Łk 9, 33), bo chciał być już w niebie, a jeszcze dla nieba nie pracował, nie walczył, nie cierpiał. Pamiętaj i ty, że i dla ciebie przygotowany jest świetny przybytek w niebie, ale pod warunkiem, że na ziemi będziesz prowadził życie święte, że oddasz się całkowicie Chrystusowi Panu, że z miłości dla Niego będziesz pracować, że pójdziesz za Nim na Kalwarię z krzyżem na ramionach, bo tylko z Kalwarii wiedzie droga na górę wniebowstąpienia” (św. Józef Sebastian Pelczar, Rozmyślania o życiu Pana naszego Jezusa Chrystusa 70, 2; BN, komentarz do Łk 9, 28-36).
Niech to rozważanie o męce, śmierci i zmartwychwstaniu naszego Pana, Jezusa Chrystusa, będzie dla nas zachętą do wiernego podążania za Nim ze swoim własnym krzyżem, aby wejść do chwały, która dziś jaśnieje na Jego obliczu.
Marek Stankiewicz
2013 © Wszelkie prawa zastrzeżone